Föreläsning med Sveriges ledande forskare på flygets klimatpåverkan.

Hej,

Idag hade vi i skolan förmånen att få bevista en föreläsning av Sveriges ledande forskare på långväga transporter, Jonas Åkerman. Han forskar på framtidens transport system och framförallt kopplat till klimatpåverkan. Tyvärr kunde jag inte gå på grund av magsjuka barn men jag tar del av den via nätet.

I den medialt uppmärksammade flygdebatten som har ägt rum de senaste månaderna har vissa partier och företrädare för svenskt flyg gjort gällande att en flygskatt inte är rätt väg för flyget att minska sina utsläpp. I stället ska man satsa på inkvotering av biobränslen i flyget. Det finns dock några stora problem med detta.

1. Sverige ska ha en fossilfri fordonsflotta till 2030 (vägtrafik). Till det behövs mycket biobränslen. Troligtvis räcker den ökade svenska produktionskapaciteten precis till att täcka det. Varifrån flyget och sjöfarten ska få sitt biobränsle är oklart.

2. Skogen är en tillgång som vi behöver förvalta och har fler värden än producerande värden, såsom biologisk mångfald, rekreation och klimatregelring.

3. Flyget släpper ut andra växthusgaser än koldioxid (kväveoxider och vattenånga) som på hög höjd förstärker växthuseffekten med runt det dubbla. Detta gäller alltså även för biobränslen.

Andra menar på att vi ska ha elflyg i framtiden. Inom 40-60 år skulle det kunna vara genomförbart med elflyg på inrikes resor, men de svarar bara för en bråkdel av våra totala resor som ofta går till utlandet. Dessutom behövs stora batterier inom andra sektorer. Troligtvis blir det även mycket dyrt.

Summa summarum så kan inte svenskarnas flygande fortsätta öka inom ramen för Parisavtalet som säger att vi ska hålla den globala uppvärmningen under 2 grader. Även om vi tankar 100 procent biobränsle på svenska flygplatser och teknikutvecklingen går fort fram så måste flygandet minska till en nivå som är lägre än dagens. Idag svarar flyget för ca 10 procent av Sveriges utsläpp. I de flesta framtidsscenarion som jag har läst så ökar andelen till över 50 procent. Fortsätter ökningstrenden så går utrikesflygets utsläpp om alla andra utsläpp inom Sveriges gränser ca år 2040.

En kraftig flygskatt skulle kunna hjälpa till i omställningen, liksom inkvotering av biobränslen. Om flyget skulle betala samma skatt som bilen idag så skulle en resa till Thailand kosta 4000 kr mer. Någonstans där bör klimatskatten ligga i framtiden om vi vill lämna över en levnadsduglig värd till barn och barnbarn.

(Källa: Jonas Åkesson, frl. KTH 27 mars 2018)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!