Jag är verkligen inte perfekt

Jag är ingen fulländad miljökämpe. Långt därifrån kan man med rätta påstå. Här är några av de hissnande bevisen för det:

* Jag har hittills under mina 27 år släppt ut mer än vad som är hållbart under en hel livstid.
* Jag har tusentals SAS Eurobonus-poäng
* Familjen äger en bensindriven Volvo V70 årsmodell 2000. Utsläpp vid stadskörning 1 liter per mil, utsläppsvärde ca 220g CO2/km. 
* Jag har en garderob smällfylld med kläder producerade på andra sidan jordklotet (dock har jag skänkt bort nästan hälften efter avslutad idrottskarriär)
* Vi har massa grejer 
* Jag har två barn som äter (lite) och slänger (mycket) mat och vill ha leksaker 
* Vi kör inte med tygblöjor
* Jag river (oftast) inte ut plastfönstret på kuverten innan jag sorterar dem
* Jag har ingen tandborste i trä
* Jag syr inte mina egna kläder
* Jag har ingen gallatvål

Listan kan göras längre. 

I teorin vill jag såklart egentligen göra alla de där sakerna också. Men precis som alla ni som läser kanske känner så finns det ju en vardag också. Jag vill vara miljömedveten, jag vill tänka på vad mina handlingar har för konsekvenser för andra, men jag vill faktiskt inte offra all min bekvämlighet. Den får mig att må bra, att känna mig trygg och är en förutsättning för att jag ska kunna göra det som jag vill med mitt liv. Grejen är att man behöver inte offra hela sin bekvämlighet för att minska sina utsläpp ganska markant.  

Här är några saker man kan göra helt utan att kompromissa med sin bekvämlighet. 

1. Ät mer vegetariskt. Det är gott, nyttigt och mycket bättre för miljön. 
2. När du reser i Sverige, res med tåg. På tåget kan du jobba, läsa en bok eller titta ut genom fönstret.
3. Åk kollektivt eller cykla om du har möjlighet. Folks som tar sig fram på dessa sätt mår bättre än de som åker bil. Åker du kollektivt kan du dessutom få annat gjort under tiden du reser. 
4. Åk inte till Thailand. Du slipper hudcancer, dengue-feber och att bli utsatt för skambeläggning av mig 😏. Åk till mormor och morfar i stället och ha det mysigt.
5. Vill du komma bort lite eller upptäcka något nytt - upptäck skogen! Upptäck löprundan längs vattnet. Upptäck resandet genom att läsa. Upptäck dig själv genom att skriva. Upptäck världen genom att studera den och filosofera kring den. Och när du reser, res längre, res långsammare, upptäck kulturen och inte bara det lokala shoppingcentret.

Som sagt, jag är verkligen inte perfekt när det gäller allt det här. Men när jag reflekterar så är det detta  jag kommer fram till att jag själv borde eftersträva. Om jag lyfter något som någon resonerar med så gläder det mig. Om jag lyfter något som provoencerar någon så gläder det mig också men jag vill samtidigt uttrycka att jag inte har svar på fler människors inre frågor mer än på sin höjd mina egna. Det är inte upp till mig att styra någon annas val. Jag skriver mycket för mig själv men också för att sprida kunskap och för att förhoppningsvis väcka nya tankar hos er som läser, inte för att säga åt er att bete er på ett visst sätt. Det är ett fritt land och luften är fri även om vi fyller den med koldioxid numer i stället för roliga och störande handviftningar 😊

Nu ska jag kolla vart man kan få tag i en trätandborste!

Ha en fantastisk dag :)

/Petter


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!