Hallå!

Hallå!

Jag tänkte ta upp mitt bloggande igen! Faktiskt som en del av anledningen till varför jag valde att avsluta min elitidrottskarriär i somras (inte för att blogga men jag kommer till det).

Jag det har nu gått några månader och jag är inte längre bland de bästa i världen på det jag håller på med. Jag är inte ens top 1000. Inte ens med på listan liksom. Jag är snarare en nolla kan man säga - en riktig sopa. Jag har börjat ställa kreativa frågor till mig själv såsom ”Vad är jag egentligen bra på?”, mer än att tortera min kropp tills jag kräks vill säga? Visst, jag är väll en rätt bra förälder och make, det säger i alla fall min fru. Oftast.

När jag var ung var jag bra på allting tyckte jag. Bra i skolan, bra i idrott, bra på musik, bra på att dricka Jägermeister och annat som var bra att kunna då - när man var 17. Nu vetti fasen vad jag tycker att jag är riktigt bra på. Inte dricka jäger i alla fall. Hämta och lämna på förskolan börjar sätta sig rätt bra! Förutom att minstingen alltid gråter som en stucken gris när jag går... och att vi alltid lyckas få hem förskolans leksaker (det är som att den där duplo-dinosaurien är från Toy Story 2 och vaknar till liv när jag inte ser och lägger sig i barnvagnen!) 

Men men... Jag har i alla fall kommit fram till att jag är ganska bra på att förändra mig själv. Jag skulle gärna vara bättre på att förändra andra (vem skulle inte det 😏), men det är jag inte. Om inte detta sker på ett indirekt plan vill säga. Alltså att människor i min omgivning kanske har en större tendens att ändra sig om jag ändrar mig. Det finns forskning som tyder på det. Det är tydligen så att det är 15% större sannolikhet att en av mina nära vänner gör en viss sak - om jag gör det. Exempelvis tränar, röker, äter bra, skiter i att fixa den sneda regskylten på bilen etc. 😱 Så där finns det ju lite hopp. 15% chans är ju liksom statistiskt signifikant som det heter. 

Ja, så den här gången tänkte jag försöka förändra mig till någonting lite mer nyttigt för världen i stort. Visst jag känner att jag har bidragit till en bättre värld genom idrotten också på många sätt. Framförallt hoppas jag att det har varit genom att inspirera andra människor till att själva gå all in och följa sina drömmar. Men det kan ju lika gärna vara någon som vill gå all in på att trampa sönder myrstackar i ett naturreservat, vad vet jag?! Det kanske var någon som satt och kollade på Inomhus VM 2016 och såg mig och blev astaggad på att gå ut och börja trampa! 

Nä... Då vill jag hellre känna mig mer säker på vad mitt budskap ska leda till. Därför tänkte jag under nästa år starta ett litet egenkomponerat projekt.

Jag kommer under 2018 att försöka leva på ett ton koldioxidutsläpp. Ett ton anses ofta vara den långsiktigt hållbara nivån för att vi ska klara målet om max 2 graders global uppvärmning. Det är också 10 gånger mindre än vad en genomsnittlig svenskt släpper ut och minst 10 gånger mindre än mina egna tidigare utsläpp. Så det är ganska lite. 

Då kanske ni börjar undra.... Ska du sälja huset och flytta ut i en grotta i skogen?! Det fina är att det behöver jag verkligen inte göra. Det kommer inte ens att märkas särskilt mycket. Egentligen är det bara 5 huvudområden som jag behöver kraftig förändra för att nå målet. 

  1. Bilen. Resor kommer att ske med cykel, tåg eller kollektivtrafik. Jag kommer inte att sälja bilen och vi vågar inte ställa av den med risk för att den inte startar sen! Någon mil i veckan ryms inom budgeten. Flyget är givetvis uteslutet så när som på en resa till Frankrike som bokades i somras. Den blir min akilleshäl.
  2. Biffen. Vegetarisk kost och en övervägande del vegansk.
  3. Bostaden. Här har vi förmånen att redan ha bergvärmepump och då blir utsläppen för uppvärmning väldigt låga. Dock vet jag inte vad föreningen har för elavtal. Vi har ett miljömärkt. 
  4. Butiken. Jag har redan haft köpstopp på kläder och prylar sedan ett halvår tillbaka. Det går kanon! Det gäller bara att få andra att köpa det man behöver till en så man slipper skämmas själv. Hehe nädå! I stället för shopping har pengar lagts på att laga befintliga kläder och några för långa byxor har äntligen blivit upplagda hos skräddaren. Inom budgeten ryms i princip ett nytt basplagg per år, d.v.s. ett par byxor, en jacka, en tröja, en skjorta, ett par skor osv. Sedan får vi be till högre makter att vi slipper köpa nya vitvaror och likande. 
  5. Banken. Alla sparpengar behöver flyttads till fonder med högsta hållbarhetsbetyg eller motsvarande aktier.

Mätning görs via Svenska Miljöinstitutets (IVL) hemsida www.klimatkontot.se som är öppet för alla att mäta sin klimatpåverkan. 

Jag har satt upp som mål att skriva 100 inlägg under året och jag ska försöka hålla dem mycket kortare och mer innehållsrika än detta första. Jag hoppas att ni alla ska finna nöje och inspiration för ett bättre och smartare liv i inläggen som kommer. 

2018 nu kör vi! För en bättre värld. 

/Petter

/Petter







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!