Avstämning efter första månaden

Hallå klimatläsare!

Nu har det gått en månad av mitt koldioxidbantiningsprojekt och jag har gjort en avstämning på hur jag ligger till. Jag bokför inte alla utsläpp dagligen (jag har faktiskt också ett liv, tro det eller ej) men tänkte göra en avstämning varje månad på klimatkontot.se som är det verktyg jag använder för att uppskatta mina utsläpp.

Januari verkar ha varit en bra månad, i linje med mitt mål på 1 ton koldioxid per år som alltså är ca 10 gånger lägre än en genomsnittlig svensk. Det som dragit upp lite grand var bilresandet eftersom det kom mycket snö i mitten av januari och det var svårt att ta sig fram med barnvagn till och från föris. Dessutom hade vi halsfluss förra veckan och behövde då bilen några gånger i brist på ork och för att inte smitta på bussen. Detta har dock kompenserats av att jag inte gjort några betydande konsumtionsrelaterad inköp, vilket jag har tagit höjd för i kalkylen i liten utsträckning.

Maten ligger också i taket för vad som ryms inom budgeten. Maten svarar för halva mina utsläpp. Glädjande är att klimatkontot.se verkar vara relativt generös i bedömningen av alkoholhaltiga drycker gentemot vad jag läst i en del andra studier. 1,5 flaska rött vin har gått åt januari. Enligt vissa studier skulle det peka på en hel veckas matutsläpp för mig (ca 10 kg CO2), men jag går på klimatkontots värden och då klarar jag mig. Jag äter även en del quorn som faktisk ligger högre än kyckling och fisk i utsläpp, men verkar även där klara mig. Det bådar gott för alla som inte vill skippa fisken och kycklingen. Mejerier ligger på under 100 gram i veckan (lite ost då och då), annars är kosten i princip vegansk. Men som sagt; fågel, fisk och även ägg och vilt går bra i liten mängd även för en CO2-bantare.

Glädjande att se är även att Ica har gjort klimatmärkning av sina recept på Ica.se. Tre gröna löv innebär under 0,7 kg CO2/portion vilket är lågt jämfört med en standard måltid i Sverige. Att mäta och belysa är början till en trend där vi allt mer ofta kan välja klimatvänlig mat! Att varva veg med fisk och kyckling på lunchen är en bra start. Laga sen något med tre gröna Ica löv på kvällen så har du en nära klimatneutral matdag :)

Nu kör vi vidare! Kan jag komma ner emot motsvarande 0,9 ton ton i februari så bådar det gått inför klimatåret 2018. 

Hade gott! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!