Bussen till förskolan!

Hej,

Nog om mina mer filosoferande inlägg för nu. Här kommer ett inlägg direkt ifrån småbarnslivet!
Vardagen är i full gång, jag och Magdalena pluggar båda två 150 procent och båda barnen går på förskolan. Vi har valt att gå kvar på förskolan där vi bodde innan vi flyttade förra året och därför har vi nu 2,5 km resväg till ”föris”. Under hösten har vi promenerat mycket (jag behöver ju motion numer) men nu är det lite för kallt och därför tar vi nästan alltid bussen. Manfred, som nu är 1 år och 4 månader åker vagn och Moltas åker på ståbrädan. Resan tar ca 25 minuter dörr till dörr vilket är ungefär samma som att gå. Med bil tar det 10 minuter. Jag ska inte sticka under stolen med att det är bekvämt med bilen. Särskilt när det är nysnö eller regn. Då händer det att vi baxar in oss i V70in. Men annars är det bussen som gäller! Några fördelar med bussen i Stockholm är att den är gratis om man åker med barnvagn, den drivs av biogas från Stockholmarnas matavfall och räknas därför som fossilfri och den tar upp mindre plats på vägarna än om motsvarande en bussslast med Stockholmare slulle sitta i sina bilar. Jag gillar också att vara med barnen under resan, ibland läser vi böcker och ofta sitter vi och kollar ut igenom fönstren. Dessutom tycker jag det är bra att barnen lär sig navigera i trafiken under förälders uppsyn.

Så vi sparar lite pengar, vinner lite klimatnytta (och jag kan kan klara mitt utsläppsmål)  och vi mår dessutom bättre om man ska tro DNs artikel i dagarna om att barn som går, cyklar eller åker kollektivt mår bättre än om de åker bil. Men tids nog hamnar vi nog där också. Aktivitetsskjutsandet har inte börjat ännu. Målet är att vi ska ha en elbil då. Men vem vet, vi kanske blir urban family delux med lådcykel, självförsörjande trädgårdsodling, solceller på taket och bilpool då och då när det behövs!

Till sommaren blir det cykel med cykelvagn. Det längtar jag till! Tills vidare får man bussa!

Buss buss på er!







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!

Summerar mars månad - lägsta utsläppen någonsin.