Fredag kväll då blir det väll entrecote?!

God kväll!

Maten är nog det som är mest spännande och kanske också svårast i mitt projekt. Det är inte svårt att halvera sin klimatpåverkan från mat. Det är bara att sluta äta nöt och fläsk i princip. Det är mycket svårare att dra ner med 80-90 procent som jag ska göra. Maten kommer utgöra ca 40 procent av min koldioxidbudget under året. Så de val jag gör där kommer att påverka mycket. 

Vissa råvaror är det i princip fritt fram att äta obegränsat av. Potatis, kål, rotfrukter, svensk frukt och baljväxter. Pasta och bröd ligger också okej. Men det är rätt tråkigt att äta bönor och linser varje dag. Idag körde vi Pulled Oumph Burger! Det var riktigt gott. Oumph är ett köttsubsitut gjort på sojaprotein. Det smakar inte så mycket i sig men kryddat i en gryta eller med bbq-sås blir det väldigt likt kött eftersom texturen är som kött. Det har också ca 25 gånger lägre klimatpåverkan än nötkött. Med potatis och stekt savojkål och lök blev det hela alltså en riktigt klimatfröjd! Tills jag kollade upp ölen. Ajdå, den ”åt upp” hela måltiden. En flaska Störtebecker tog upp halva min dagsbudget. En flaska vin - en halv veckobudget inom 2-gradersmålet. 

Glädjande var dock en studie som visar att teknikutveckling kan uppgå till ca 50 procent inom livsmedelsindustrin till 2050. Då kan man nog fortsätta ta ett glas vin då och då. Men köttet måste såklart ner till en spottstyver från idag för att nå klimaträttvisa. 

Trevlig helg!







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!