Jag var bara inte gjord för att vara vegetarian

Min tidigare kosthållning har orsakat ugenfär 2,5 ton koldioxid varje år. Det är alltså mer än dubbelt så mycket som mitt totala mål under 2018 för alla utsläpp. Jag har räknat på att jag behöver komma ner i 0,4 ton om jag ska få plats med annat också. Det innebär i princip vegankost men jag kommer att fortsätta äta ägg som har lågt klimatavtryck och även lyxa med ost någon gång ibland. 

Den stora utmaningen med detta är att jag verkligen inte är skapt för att äta vegetarisk kost! 

Jag tål inte morot, selleri, palsternacka, kålrot, nötter, stenfrukter (dvs äpple, päron, persika, nektarin, mango mm) och är dessutom överkänslig mot många frön och sojaprodukter. Jag är dessutom uppvuxen i en familj med allergier mot kyckling och fisk vilket innebär att det som serverats och som alla har kunnat äta är kött. Nöt, fläsk och ibland lamm och vilt. Min paradrätt är spagetti med köttfärssås och jag älskar dessutom oxfilé.

Men... har man bestämt sig så gör man det som krävs!

Vi började välja bort rött kött (nöt, fläsk och lamm) i somras och körde sen en vegansk månad i oktober men nu har vi i princip landat i vegetariskt. Första veckorna med vegankost var magen väldigt... aktiv för att utrycka sig propert. Det stabiliserar sig dock efterhand. 
Det har varit superkul att upptäcka ny mat och jag tycker det känns som jag äter mycket mer hälsosamt. 

Barnen äter fortfarande kött men vi kör mycket kyckling som finns som köttbullar och korv numera. 

Det finns jättemycket att skriva på det här temat och det kommer säkert många fler inlägg om maten som är en stor klimatbov! 

Tills vidare tänkte jag ge ett par tips för er som vill äta lite hälsosammare och klimatsmartare.

1. Välj bort nötkött till vardags. Äter du 100 gram nötkött har du förbrukat hela din del av planeten den dagen. Linser, bönor, kyckling- eller viltfärs funkar alldeles utmärkt! 

2. Håll nere på kött överlag. Kan du äta veg på lunchen? Eller ett par dagar i veckan? Vi äter 60 procent mer kött idag än på 60-talet och vi mår sämre av det.  

3. Ät svensk eller nordisk frukt och grönsaker så mycket som möjligt. 

4. Ät blomkål, grönkål, vitkål och svartkål nu på vintern. 

5. Bjud vännerna på vegetariskt och sprid tankarna. 



Så här ser vårt skafferi ut just nu.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!