Varför jag avskyr att köra bil!

Hej,

Idag omdanades min motvilja till att köra bil till något som mer liknar avsky! Jag kommer till anledningen men först lite bakgrundsinformation om mitt förhållande till bilen.

* Vi äger en Volvo V70 årsmodell 2000 som inte går mer än några hundra mil om året. Resor sker till det lokala IKEA, till förskolan vid riktigt dåligt väder och någon enstaka långresa per sommar.

* Jag anser att jag själv är en relativt medioker bilförare. Tydligen så anser ca 70 procent av alla bilförare att de är en bättre förare en genomsnittet, vilket ju är ganska roande! Men jag hör definitivt inte till de 70 procenten. Jag åker mycket hellre tunnelbana eller buss!

Så till dagens incident. Magdalena har opererat bort blindtarmen och bör egentligen vara hemma och vila, men så propsade hon på att gå på ett seminarium för att inte missa för mycket i skolan och vi bestämde att vi skulle köra henne till Stockholms Universitet i morse.

Följande inträffade:

1. Jag kunde knappt se vägbanan framför mig för all slask som spolades upp på den grumliga framrutan.
2. Jag har två åksjuka barn i bilen som ska servas med olika grejer.
3. Jag kör mycket långsamt (framförandet av fordonet behöver ske långsammare än vad normal trafik flyter om vi inte vill ha spyor i bilen).
4. Jag missar trots det den mystiskt lilla och snäva avfarten till universitetet
5. Jag hamnar i en oändligt lång tunnel som leder mig hela vägen till Stockholm Central i rusningstrafik.
6. Manfred somnar vid helt fel tidpunkt!
7. Vägtullar dyker upp överallt jag kör. Jag är uppe i 6-7 inläsningar.
8. Maggan kommer 20 minuter för sent till seminariet.
9. Vi åker vidare till Täby C för att leka på deras inomhuslekplats.
10. Vi åker och hämtar Maggan och kör hem i haglet.
11. Min utsläppskvot från bilen är förbrukad för februari månad och vi har kört igenom 9 tullar á 15-25 kr styck...
12. Jag vädjar till min fru om att få sälja bilen.
13. Jag får inte sälja bilen och inser motvilligt att vi ibland har stor glädje av att ha tillgång till den.
14. Jag parkerar bilen och lägger en nedspydd mössa i tvättmaskinen som legat där sen förra bilresan. Lyckligtvis inga spyor idag.

Nu blir det bussen en tag. Där har jag full koll på läget.

Tut tut på er!






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!