Bilen drar iväg men boendet går ner i februari!

Hej,

Jag har bävat för februaris avstämning eftersom vi åkt mycket mer bil än vad som ingår i min kalkyl och dessutom har jag köpt två skjortor och maten har inte varit 100 procent heller. Det har gått en dryg halvtank bensin och delar man detta på 4 personer så landar jag på ca 22 kg koldioxid. I min budget har jag ca 10-12 kg från bilen per månad. De två skjortorna jag köpt ligger på ca 5 kg styck (1,5 dags utsläpp) och tar upp 10 procent av månadens utsläpp. Den nära veganska maten står för 50 procent.  Räknar man sedan in lite övrig konsumtion (hygienartiklar mm) så har jag fyllt min kvot. 

Då återstår alltså bostaden! Men! Plötsligt ger mig klimatkonto.se nära noll utsläpp för bostaden! Troligtvis har de uppdaterat modellen för jag har provat flera gånger. Att vi har nära noll utsläpp från bostaden borde dock vara rimligt eftersom vi har bergvärmepump och miljömärkt el. Om jag antar svensk elmix för bostadsrättsföreningens el så kvarstår de låga utsläppen eftersom nästan all svensk el till privatpersoner är fossilfri. Tittar man på produktionen av ett trähus och slår ut det på 100 år och delar på fyra personer så blir det också nära noll. Innan har kalylen gett mig ca 20 kg per månad för bostaden. Jag kommer nog att anta 5-10 kilo framöver. 

Nog om alla siffror. Jag klarar mitt mål än så länge! Saker som kan äventyra projektet är att jag behöver köpa ny dator eller ny vitvara. Endera av dessa förbrukar 1/3 av min årsbudget. Nötkött och flygresor går inte in utan att basala behov ruckas. 

Jag har nu levt klimatsmart i två månader och livet känns riktigt bra!

Ha det gott! Vi hörs :)

/Petter 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!