Summerar mars månad - lägsta utsläppen någonsin.

Nytt personligt rekord i låga utsläpp av växthusgaser! Ca 75 kilo CO2e i mars månad skulle leda till ett årsutsläpp på 0,9 ton. Har bara åkt bil vid två tillfällen (varav det ena resulterade i att Manfred kräktes ner hela bilbarnstolen, tydligen blir jag bara sämre och sämre bilförare...) och jag har inte köpt någonting utöver mat. Med redan låga utsläpp från bostad och klimatsmart kost ligger jag alltså på ca 1/10 av medelsvensken. Som svensk måste man dock räkna in ca 2 ton för offentlig konsumtion (sjukvård, räddningstjänst, skola mm). Total ligger jag alltså på 3 ton, vilket ändå är hälften av det globala genomsnittet på 6 ton per person.

Jag har två stora utmaningar framöver. Det första är en bilresa ner till Skåne vid midsommar bara veckor innan vi är beräknade. Vi "behöver" ta bilen ner dit och frågan är hur detta ska rymmas. Nu har jag sparat in lite men behöver minst 3-4 månader med liknade utsläpp för kompensera. Kanske blir det bara färskpotatis och fallfrukt i juni om det ska gå ihop! Det andra är ett dilemma om en flygresa till ett bröllop i Paris som bokades innan projektet drog igång. Jag har länge tänkt att jag ska räkna bort den eftersom den redan är köpt och skadan redan är gjord. Jag får be om era synpunkter på det. Resan som tar 5 timmar ToR kommer att släppa ut 0,9 ton, lika mycket som alla mina andra aktiviteter under detta år.

Nästa inlägg kommer att handla om 6 win-win med att minska sin köttkonsumtion.

Hade gott!

/Petter



Kommentarer

  1. Ang. resan till Paris. Överväg carbon offsetting. Spendera tid eller pengar på någonting som reducerar den mängd Co2 som korresponderar med utsläppet från flygresan. En €100 donation till Cool Earth ska tydligen motsvara en 45 ton Co2 reducering.

    SvaraRadera
  2. Tack för input! Klimatkompensation är absolut ett bra alternativ i detta läge för den rättvisesökande. Är man riktigt hard core så skippar man naturligtvis resan men i detta fall så blir det inte så för mig. Det finns mer eller mindre officiella standarer för klimatkompensation, de mest rigorösa ligger på 30-50€ per ton. Hade ett globalt pris på koldioxid legat där hade vi kunnat lösa klimatkrisen. Tyvärr ser det inte ut som om det kommer komma på plats i tid. Det finns dock långsiktiga brister med kompensation. När jag köper en resa och tar upp plats på ett flygplan/flygplats så bidrar jag till expansionen av flygindustrin. Kompensationen täcker endast bränslet. Jag promotar också en livsstil som anses som idealet för många i den växande globala medelklassen. Detsamma gäller för investeringen i ett utvecklingsland. Man bygger kanske solceller i en by vilket ger möjlighet till att skaffa kylskåp, spis mm. I värsta fall leder det till ökad väginfrastruktur, kött- och mejerikonsumtion etc. Det är bra för det ökar välståndet hos fattiga men det löser kanske inte klimatkrisen. Det finns alltså en stor ovisshet i de långsiktiga effekterna. Kanske är det ännu bättre att donera till flickors utbildning. Men jag har klimatkompenserat många resor tidigare och funderar/läser vidare på vad som skulle kännas bäst och vad jag själv skulle rekommendera andra i framtiden.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!