Hög på endorfiner och fossilfrihetsentusiasm!

Hallå där!

Idag har vi haft en helt underbar Stockhomsvårdag och jag kan glatt presentera att VI HAR BLIVIT MED LÅDCYKEL!

Vi (mest jag) har pratat om att köpa lådcykel rätt länge i och med att vi nu har två kids att transportera till och från förskolan. Kärran inhandaldes av en hipster-pappa från söder som bara kört den en säsong. Pris 6500 kr, ca halva nypriset. Det har vi sparat in genom sparsam bilåkning under höst och vinter. Moltas var så hajpad att han ville åka med de 18 km vi hade att cykla hem från stan. Det tog 1h och 10 min och resan bar över Stockholms broar och sund. Hög på endorfiner och fossilfrihetsentusiasm tog vi den sen vidare till affären, lekplatsen och sen hem igen.

Under vintern har bussen funkat super men nu på våren vill man ju ut i friska luften och bussen till "föris" tar dessutom nästan 30 minuter dörr till dörr. Med den här pärlan från Cargobike kommer vi nog ner i 10-15 minuter. Dessutom knaprar jag ner mina utsläpp med ytterligare 20 procent totalt och blir nästan fossilfri i vardagstransporterna. Och så får jag lite vardagsmotion på köpet! Bussen stod alltså (trots att den går på biobränslen) för nästan 0,2 ton om året eftersom jag åker nästan 60 minuter buss om dagen. Lösningen är nu att vi först cyklar till förskolan, sedan åker jag en kort buss, pendeltåg (nästan nollutsläpp) och en city-bike sista biten till KTH. Barnen har också varit entusiastiska och jag hoppas att det ska hålla i sig!

Tips på TV just nu är btw SVTs serie "Storuman Forever" där paret Björn Ferry och Heidi Andersson ska få med sig hemkommunen på att koldioxidbanta! Väl sevärt!

Pling plong på er!

/Petter


Mot fossilfriheten!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!