Shit! Skärgårdsfärjan åt up halva månadens utsläpp!

Hej,

Maj har varit en helt underbar månad, det skriver väll de flesta under på! Vi har varit ute i princip varje ledig stund. På lekplatser, i trädgården, på gatan utanför och så åkte vi för första gången någonsin ut med färjan till Stockholms skärgård! En helt fantastisk månad! Visst för det rekordvarma värdet tankarna till klimatförändringarna och värmeböljan kan enligt meteorologerna vara ett förtecken på vad som troligtvis kommer att bli vanligare i framtiden. Dock är det svårt att säga att precis den här värmeböljan beror på klimatet. Vi får dock en känsla av hur sårbara vi är när vädret slår till och för med sig bränder, vattenbrist, uteblivna skördar och förändrad flora och fauna. Än så länge är problem under styr men låt oss hoppas att vi får lite regn inom några veckor. Och tills dess kan vi ju ta itu med våra utsläpp också! Jordens medeltemperatur är nu en grad högre än vid förindustriell tid. Vid två grader, som det snart är för sent för oss att nå, dör jordens koraller och vi väntar ca 200 miljoner klimatflyktingar (jämför med dagens totala antal flyktingar på ca 65 miljoner). Lågtliggande landområden kommer att stå under vatten, det blir svårt att bruka jorden och det kommer att råda akut vattenbrist på många områden. Bortom två grader är forskarna osäkra på hur jordens ekosystem kommer att svara. Våra frivilliga åtaganden enligt Parisavtalet medför strax under tre graders uppvärmning och den nuvarande globala trenden leder oss mot fyra grader eller ännu mer. Vid -5 grader var det istid i Sverige.

Jag viger mitt snart professionella liv åt den här frågan och försöker leva som jag lär. Ändå är det svårt! Jag tänkte att en semesterdag till skärgården med färjan bör väll vara bra! Lokal tursim hör man ju ska vara bra! Men klimatkontot.se gav mig ca 50 kilo CO2 för de två timmarna vi var på sjön, dvs ca en halv månads utsläpp eller motsvarande 25 mil i bil. Jag måste dubbelkolla den siffran. Men men, jag fick bita i det sura äpplet och nästa gång får det bli elfärjan! Hade det inte varit för färjan hade jag landat på nytt rekord - en månad som pekat mot 0,7 ton eftersom jag i princip bytt ut bussen mot cykel! Nu ligger jag och balanserar runt 1 ton i genomsnitt för året men nu i juni/juli blir det en del bil när vi behöver ha beredskap inför förlossning. Efter det överväger vi att säja volvon! Då kommer den riktiga slutspurten på Lowcarbonlife!

Mer om det senare! Tills vidare - Ha en fin start på sommaren! Lycka till alla som ska tävla och se till att få ner era utsläpp med minst 10-20 procent i år, vilken branch ni än är i!

Allt gott!

/Petter


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!