Bilresa till Skåne, Ikea-shopping och för mycket ost gör junis utsläpp högst i år.

Hej,

Under sommaren har vi väll alla lite svårt att dra i bromsen när det gäller vad vi äter, dricker, reser och konsumerar. Även jag har haft en utstäppstung månad. Men ändå pekar junis utsläpp mot ett årsutsläpp på under 2 ton koldioxid, vilket av många anses vara en relativt hållbar utsläppsnivå. Vi snittar på ca 11 ton per person i Sverige idag. Då har jag ändå lyckats köra 150 mil med en bensinbil som drar ca 0,9 per mil. Men vi sitter fyra personer i den så per person blir utsläppen faktiskt inte brutalt höga. Det som ändå gör att jag inte sticker iväg mot 5-10 ton är att jag inte flyger, inte äter kött och inte konsumerar lika mycket som medelsvensken.

Resan till Skåne med bil landar på ca 300 kilo CO2, lika mycket som att köpa en ny dator eller äta 10 kilo nötkött. Delat på 4 blir det 75 kilo för mig. Skulle vi göra en sådan resa varje månad så blir det 0,9 ton på ett år, dvs hela min utsläppsbudget.

Vi har också handlat lite på Ikea, bland annat skrivbord till barnen och en ny barnsäng (dock begagnad). Möbler har ganska hög klimatpåverkan men trävaror har fördelen att de binder in kol från atmosfären som "lagras" i möbeln så länge den är i bruk. Därför är det mycket mer miljövänligt att exempelvis bygga och bo i trähus.

Under midsommarhelgen blev det faktiskt lite sill, lax och ost. Med några dagar med ost på morgonmackan, en kväll med ost-bricka och en grillkväll med halloumi så uppskattar jag månadens konsumtion till ca 1 kilo => 8 kilo CO2. De drar upp vegankosten från 0,5 till motsvarande 0,6 ton på ett år.

Vi väntar nu spänt på vårt tredje barn som är beräknat i veckan! Utsläppen gynnas något av att jag inte dricker någon alkohol med dras alltså upp av bilen som oftast fått följa med i denna väntans månad.

Nästa gång jag skriver hoppas jag att jag är trebarnspappa!

Ha en underbar sommarvecka!

/Petter


www.klimatkontot.se


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!

Summerar mars månad - lägsta utsläppen någonsin.