Utsläppen i juli och om den extrema värmen

Hej!

Den sommarvärme vi hittills har bevittnat har väckt många diskussioner och debatter. Bruna gräsmattor, extrema mängder mygg, torkade blad på träden, uteblivna skördar, statliga krispaket och så skogsbränderna med debatten om vattenbombplan. Naturen tar skada när värmen ökar, och det påverkar hela samhället. Jag hör brandbilar susa förbi utanför vårt hus HELA TIDEN! Värmerekordet i maj månad var exceptionellt, en sådan händelse inträffar tre gånger på en miljon år enligt SMHI. Även juli var den varmaste i svensk historia. Många klimatforskare och meteorologer säger att det finns en stor risk att klimatförändrigarna har börjat påverka den här typen av väderhändelser mer och mer. Vi har dessutom redan 1 grad högre global medeltemperatur så det bidrar ju också på marginalen. Jag hoppas innerligt att klimatfrågan lyfts som en av de viktigaste frågorna inför valet och uppmanar alla att läsa på, granska och debattera krig era favoritpartiers miljö- och klimatpolitik. En bra granskning görs av Naturskyddsföreningen. Se nedanstående länkar:


Mina egna utsläpp under juli månad ligger i linje med mitt mål på 1 ton CO2 under 2018 men jag måste under resterande del av året ner mot 0,8 eftersom jag har övertrasserat en del under början av sommaren. Nu har vi ju dock ingen bil kvar vilket kommer att hjälpa till. När jag dessutom under sommarhalvåret i princip bara cyklar och åker tåg så blir mina reseutsläpp nära noll så det bådar gott för slutklämmen på projektet. 

För några veckor sen köpte vi även en studsmatta som direkt blev en favorit hos pojkarna. Det var svårt att komma fram till hur stor klimatpåverkan för den var, jag hittade inget beräknat värde. Jag har gjort en uppskattning på 100 kilo CO2, baserat på stålinnehållet och att paketet är fraktat med båt till Sverige. Delat på fem personer blir det alltså ca 20 kilo för mig, ungefär som om jag hade ätit 100 gram nötkött varje dag i en vecka. Då väljer jag hellre en studsmatta till kidsen. 

Annars går livet utan bil bra, i alla fall för mig. "Uppoffringen" är lite större för Magdalena som ska konka hem tre småbarn 3 km från förskolan varje eftermiddag nu under hösten. Det är svårt att ta en liten spädis med på lådcykeln så det blir antingen buss eller promenad. Jag hoppas att det ska gå ihop <3. Själv trampar jag på varje morgon med vår härliga CargoBike. 

Hade gott och ge klimatfrågan extra utrymme i era valtankar och diskussioner! Vi måste tänka lite längre in i framtiden än enbart de kommande 4 åren. Det här är vår stora fråga! Nu kör vi!

/Petter




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!