Utsläppen i september rekordlåga!

Hej,

Jag minns knappt var mitt personliga rekord i en månads utsläpp är, men detta är i linje med det lägsta. September månads utsläpp hade under ett års tid inte orsakat mer än 0,7 ton personliga CO2 ekvivalenter. Det är ca 12-13 gånger lägre än medelsvensken. Jag ligger här snarare i linje med en medelbangladeshier.

Vi bor dock kvar i samma hus som innan så där är inte mycket förändrat. Jag gjorde så att avrundingen visar 0,1 ton på bostad även om den ligger närmare 0,05 ton egenligen. Här har vi alltså ett litet radhus i trä där vi bor 5 personer. Vi använder värme och vatten så sparsamt som möjligt, har miljömärkt elavtal och det mycket effektiva uppvärmningssystemet geotermisk bergvärme.

För fösta gången har jag även lyckats med en avrundad nolla i resor! Lådcykel, tunnelbana och citybike samt ett fåtal bussresor med biodiesel har gjort detta möjligt! Snart kommer kylan och då blir det mer buss så nu gäller det att utnyttja cykeln!

Maten något högre, delvis på grund av sämre planering och vardagspussel men även p.g.a. några "treats" i form av gruyere ost, bland annat på vår bröllopsdag! Man är ju ingen robot!

Konsumtionen blev en ganska klar nolla. Minimalism är en frihetstrigger för mig!

Nu tar vi tag i rodret för framtidens klimat och för en säker framtid för mänskligeheten!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!