Utsläppen i oktober och om klimatledarskap

Hej!

Idag blev jag positivt uppmuntrad i form av publiceringen av en ny vetenskaplig artikel om klimatledarskap i the Jounal of Economic and Behavioral & Organization. Resultatet visar att ledares privata engagemang i klimatfrågan "lead by example" har stark koppling till hur benägna människor runt okring är att agera för klimatet. Det visar också att den initaila påverkan är statkast, d.v.s. i början av en process. Därefter tar gruppens kollektiva beteende över som största påverkansfaktor. Det betyder att om en ledare i början av ett projekt visar starkt klimatengagemang och klimatledarskap genom att föregå med gott exemplel, och flera i gruppen influeras, så fortsätter sedan påverkan att spridas genom nätverket. Spännade! Tycker jag i alla fall! #klimatnörd

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167268118302063

Mitt projekt går mot sitt slut och oktober blev en bra månad ur ett utsläppsprespektiv för mig! Jag har dock inte hunnit skriva så mycket på bloggen p.g.a. tidsbrist. Men här kommer i alla fall min månatliga reflektion om mina utsläpp:

Maten - Jag trodde att maten skulle ha stuckit iväg lite men det verkar okej. Utöver den veganska kosten + ägg har jag även ätit lite fisk vid något tillfälle samt också unnat mig ost (som är lite av en klimatbov). Jag uppskattade ostkonusmtionen till 100g per vecka men eftersom i princip allt annnat jag äter är väldigt klimatsnålt så är matutsläppen fortsatt låga (ca 70 procent lägre än medelsvenskens). 

Bostad - Inga förändringar så fortsatt mycket låga (under 0,1 ton på årsbasis)

Resor - Jag tror inte att jag har åkt bil mer än max 5 km under oktober. Det har dessutom varit plusgrader så jag har kunant cykla till vardags och klarar mig således på cykel, lådcykel och tunnelbana. 

Konsumtion - Det enda jag har köpt är lite elektronik (cykellampor, en adapter och kanske något till). Detta syntes knappt i utsläppen. Jag sparar dock till att kunna ta ut en ny telefon i december. En ny iphone 8 innebär ca 50 kg CO2, dvs, mer än en halv månads utsläpp).

Jag funderar en del på hur jag ska göra under nästa år. Ska jag sätta upp nya mål, fortsätta mäta varje månad? Det lutar mot att jag fortsätter leva som jag gör just nu och sen stämmer av efter ett par månader så at jag inte slappar till! Det blir också ett spännande år för jag ska både börja jobba och vi ska så småningom också titta på ny bostad så vi får se vad det innebär för utsläppen. Just nu bor vi alltså 5 personer på 81 kvadratmeter, nyproduktion med bergvärmepump. Det blir svårt att pressa de utsläppen i ett nytt boende. Byter man till fjärrvärme går utsläppen upp, byter man till större bostad går energianvändingen upp osv. 

Hoppas att alla har en fin höst! 

/Petter


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!