Under ett ton koldioxid på ett - så har det gått!

Hej,

Här kommer min slutrapport (ja jag börjar bli akademiskt skadad) av ett års liv på vad många anser vara en hållbar utsläppsnivå av växthusgaser, nämligen ett ton! Häromdagen slogs jag av hur mycket detta ändå är (fastän det bara är 1/10 av medelsvenskens utsläpp). Räknar man om 1 ton CO2 till volym så blir det 500 kubikmeter, vilket motsvarar en stor villa, fylld med bara ren koldioxid. Tar vi medelsvenskens utsläpp blir det alltså ungefär 10 fulla villor med denna härliga gas som vi även kväver våra grisar med inför slakt (nä nu blev det lite för dålig stämning här!). I stället går vi vidare med en stor applåd till mig själv som har lyckats leva upp till mitt mål under 2018! WOHOW!!!

Jag tänkta te och rangordna de beslut som tagits under årets gång med lättast först och svårast sist. Här kommer listan.

1. Minimalism - Det har varit otroligt befirande att sluta tänka på konsumtion. Jag märker nu mot slutet av året att jag igen börjar tänka på nya grejer jag kan köpa. Kollar på vad andra har på sig osv. Väldigt störande, finns så myclet viktigare grejer att tänka på. I klädväg har jag nog gjort av med minst 50 plagg och nog bara köpt en handfull nya.  Och ingen har sagt att jag är ful eller något så jag tror att jag ligger inom gränsen för vad som anses socialt okej.
2. Flyget - Eftersom jag rest så mycket i mina dar har det varit skönt att landa i det mer lokala livet.
3. Maten - Jag gillar verkligen det gröna köket, samtidigt har det varit svårt med mina allergier ibland. Quorn, grönkål, brysselkål, jordnötssmör, linser och falafel har det dock serverats frekvent vid middagsbordet hemma! Och havremjölk såklart.
4. Banken - Jag har försökt att placera om våra tillgångar i mer hållbara alternativ. Jag tycker dock att detta har varit svårt. Storbankernas hållbarhetsrankingar är lite luddiga, jag är liksom inte nöjd med kriteriet <5 % innehav i kol/olja. Vad gäller aktier och pensionsfonder har jag inte hunnit kolla ännu, här blir det bakläxa!
5. Bilen - För mig har det inte varit svårt att leva utan bil, det har dock varit jobbigare för Magdalena som har inte har kunnat cykla lådcykeln och fått konkat tre-barns-vagnen på bussar och över trottoarkanter. Och då har inte ens snöslasken kommit ännu. En eloge till henne <3 Att leva med tre barn utan bil är som nog många kan föreställa sig, ganksa utmanande. Hade vi haft gångavstånd till förskolan skulle jag dock säga att det hade varit relativt smärtfritt. Vi har dock sparat mycket pengar på att klara oss utan bilen. Till stor del skulle jag säga att vi lagt det på att ha lite friare budget och unnat oss mer mat ute. Det har blivit många bussresor till våra lokala centrum i Vällingby och Barkarby samt in till stan med pendeln. Det har även kännts otroligt hälsosamt att cykla så mycket som jag har gjort under detta året.

2019
Nu undar ni ju alla så klart: Blir det under 1 ton under 2019 också? Svaret är: Såklart! De här vanorna är mitt liv nu och jag mår väldigt bra av dem. Jag ser heller inte att det skulle på något sätt hämma mig att leva såhär i längden. Vi går dock in i en ganska omvälvande fas där båda ska ut till nya arbetsgivare under året och vi börjar även att fundera på en flytt så småningom. En sak som blir svår att ta ställning till är flygresor i tjänsen, jag hoppas kunna påverka en framtida arbetsgivare och få fortsätta stanna på marken så mycket som möjligt. En annan jobbig post lär bli ny dator och tjänstetelefon, som säkert kommer att landa på 3-400 kilo CO2. Det kan bli svårt att begränsa sig från. En ny och större bostad kommer troligvis ockås att dra upp utsläppen, beroende på värmesystem. Då blir målet i så fall att succesivt kunna investera i en värmepump och solceller. Bilen förblir en utvärderingsfråga, vi får se hur pass tuff den här vintern blir för övriga familjemedlemmar. Behöver vi bil under vintermånaderna så har vi sett över möjligheterna att korttids-leasa. Då kan vi få en mer miljövänlig bil också. Men vi får hoppas på att bussanra går, att trottoarerna är skottade och att barnen sitter lugnt och fint i vagnen på vägen ;)

Slutligen skulle jag vilja tacka alla som läst, delat och skrivit under året och jag vill uppmana alla till att börja en förändring som förr eller senare ändå måste ske. Ska du bli kock, fokusera på klimatsmart mat. Ska du bli ingenjör, fokusera på framtidens energi. Ska du bli företagare, fokusera på hållbart näringsliv. Ska du bli farmtidens medboragere, fokusera på en mer hållbar livsstil. Forskningen visar att alla sektorer nu behövs i omställningen. Och nu vet ni, att det går att leva på ett ton CO2 i stället för 10 som de flesta av oss gör. Och det är inga konstigheter. Nej. Det är det framtidens nödvändigheter. 

Tack åhej för mig!
/Petter

Kommentarer

  1. Inspirerande! I vår familj tänker vi också alltid på att dra ner våra utsläpp, men vi kommer inte under ett ton/pers, men väl 2 med den kalkylator som du använder. Jag har som mål att under 2019 minska mina egna utsläpp med 20% i svalnas klimatkalkylator. Hoppas att 2019 blir ett bra klimatår både privat och i politiken.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kognitiv dissonans - varför vi väljer att skita i klimatet

500g nötfärs - 5 dagars utsläpp!